Icon--AD-black-48x48Icon--address-consumer-data-black-48x48Icon--appointment-black-48x48Icon--back-left-black-48x48Icon--calendar-black-48x48Icon--Checkbox-checkIcon--clock-black-48x48Icon--close-black-48x48Icon--compare-black-48x48Icon--confirmation-black-48x48Icon--dealer-details-black-48x48Icon--delete-black-48x48Icon--delivery-black-48x48Icon--down-black-48x48Icon--download-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--externallink-black-48x48Icon-Filledforward-right_adjustedIcon--grid-view-black-48x48Icon--info-i-black-48x48Icon--Less-minimize-black-48x48Icon-FilledIcon--List-Check-blackIcon--List-Cross-blackIcon--list-view-mobile-black-48x48Icon--list-view-black-48x48Icon--More-Maximize-black-48x48Icon--my-product-black-48x48Icon--newsletter-black-48x48Icon--payment-black-48x48Icon--print-black-48x48Icon--promotion-black-48x48Icon--registration-black-48x48Icon--Reset-black-48x48share-circle1Icon--share-black-48x48Icon--shopping-cart-black-48x48Icon--start-play-black-48x48Icon--store-locator-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--summary-black-48x48tumblrIcon-FilledvineIc-OverlayAlertwhishlist

Цей веб-сайт використовує файли cookie в цілях функціональності, зручності та статистики. Ці налаштування можна будь-коли змінити, натиснувши "Змінити налаштування". Якщо ви погоджуєтеся на використання файлів cookie, натисніть "Так, погоджуюся".

Історія компанії

Автомобілі й не тільки, 1926–1945 рр.

10 хв читання

Компанія Bosch вела переговори про наступ економічної кризи та диктати націонал-соціалістів з інноваційною силою та витривалістю, доки Друга світова війна не поставила перед нею нові значні труднощі.

Малюнок холодильника, логотип Bosch на передньому плані

Дизельний насос — другий ключовий продукт

Після багатьох років розробок у 1927 році з'явилось інноваційне нововведення, яке актуальне досі — дизельний насос. Такою була реакція компанії Bosch на подальший розвиток дизельних двигунів, які, на відміну від бензинових, не вимагали запалювання від магнето. Дизельні насоси спершу використовувалися лише у вантажних автомобілях, а перший дизельний насос для пасажирських автомобілів вийшов на ринок у 1936 році.

Дизельний насос для вантажівок (1933 р.)
Дизельний насос для вантажівок (1933 р.)
Завод у Фаєрбасі досі залишається домом для виробництва дизельних технологій. На фотографії зображено співробітника, що випробовує насосну установку, 1935 р.
Завод у Фаєрбасі досі залишається домом для виробництва дизельних технологій. На фотографії зображено співробітника, що випробовує насосну установку, 1935 р.

Бліьше тятиви для лука — нові напрямки діяльності

З 1926 року серйозна криза німецької автомобільної промисловості змусила автомобільного постачальника Bosch переосмислити свій портфель продукції. Це надихнуло компанію на поєднання стратегій, які виявились успішними в минулому — удосконалення продуктів і їх розробка до серійного випуску, як це було з електроінструментами та термотехнікою, разом із цілком новими сферами діяльності, як-от радіо й телевізійна техніка.

Випущений у 1933 році холодильник Bosch мав бути достатньо доступним для придбання більшістю родин.
Випущений у 1933 році холодильник Bosch мав бути достатньо доступним для придбання більшістю родин.
Музика в дорозі вже не була невловимою мрією, коли інженери Bosch і Blaupunkt у 1932 році почали етап серійного виробництва перших у Європі автомобільних радіо.
Музика в дорозі вже не була невловимою мрією, коли інженери Bosch і Blaupunkt у 1932 році почали етап серійного виробництва перших у Європі автомобільних радіо.
Компанія Bosch заснувала поточний підрозділ у 1932 році, придбавши відділ термотехніки компанії Hugo Junkers.
Компанія Bosch заснувала поточний підрозділ у 1932 році, придбавши відділ термотехніки компанії Hugo Junkers.

Електроінструменти

Перфоратор Bosch у роботі (1936 р.)

Машинки для стрижки волосся та перфоратори

У 1927 році інженер компанії Bosch Германн Штайнгарт знайшов у своїй майстерні прилад, який його негайно захопив. Прилад марки "Forfex" мав вбудований у ручку двигун. Це відкривало численні нові можливості. Перш ніж із роками розробити концепцію для створення перших перфораторів, відділ Штайнгарта спочатку запустив серійне виробництво приладу Forfex. Команда використовувала виробничі потужності заводів Bosch як випробувальну базу.

Фото: перфоратор Bosch у роботі (1936 р.)

Спільні успіхи — виробництво із сильним партнером

Через майже десять років після закінчення війни іноземні продажі зросли лише на 34% від загальної суми. Високі витрати на перевезення та митні перешкоди змусили компанію Bosch спробувати альтернативи. У Франції, Великобританії й Італії розпочався пошук партнерів для місцевого виробництва, а в Австралії та Японії — партнерські компанії виробляли продукцію за ліцензією Bosch. До 1932 року прибутки від іноземних продажів зросли до 55%.

У 1931 році компанія Bosch заснувала спільне підпримство з місцевим автомобільним постачальником C.A. Vandervell як виробнича база в Лондоні, що обслуговувала британський ринок.
У 1931 році компанія Bosch заснувала спільне підпримство з місцевим автомобільним постачальником C.A. Vandervell як виробнича база в Лондоні, що обслуговувала британський ринок.
Керівник компанії Robert Bosch Supply and Service Pty Ltd. у Мельбурні, Август Гетте, також почав виробляти свічки запалювання в Австралії за ліцензією Bosch.
Керівник компанії Robert Bosch Supply and Service Pty Ltd. у Мельбурні, Август Гетте, також почав виробляти свічки запалювання в Австралії за ліцензією Bosch.

FESE

Приймач для домашнього телебачення FESE (1938 р.)

Новаторські технології

Разом із шотландським новатором у галузі телебачення Джоном Логі Бердом і компаніями Zeiss Ikon та Loewe, компанія Bosch заснувала в 1929 році Fernseh AG (FESE). Після років досліджень зрештою вдалося повторити основний успіх. Компанія FESE постачала перші електронні записуючі прилади для Олімпійських ігор у Берліні в 1936 році та в тому ж році представила перші "домашні телевізійні приймачі". Під час війни компанія FESE використовувалася у військових цілях для розробки бомби з вбудованою камерою, якою можна було дистанційно керувати за допоомгою телевізійного зображення. Завершення війни припинило проект на етапі впробувань.

Фото: приймач для домашнього телебачення FESE (1938 р.)

Малюнок працівника біля машини.

Вприскування бензину для технологій авіадвигунів і телебачення

Коли до влади прийшли націонал-соціалісти, це також принесло компанії значні труднощі. Режим наказав розробляти технологію вприскування бензину для авіадвигунів та ініціював спорудження нових заводів. Зокрема, центром військового інтересу стали телевізійні технології. У 1939 році іноземні продажі компанії сягнули мінімальних 9%.

Хоча націонал-соціалісти переслідували політику економічної автаркії, компанія Bosch продовжувала продавати свою продукцію у всьому світі, наприклад, у Тяньцзіні, Китай, як зображено тут (1938 р.).
Хоча націонал-соціалісти переслідували політику економічної автаркії, компанія Bosch продовжувала продавати свою продукцію у всьому світі, наприклад, у Тяньцзіні, Китай, як зображено тут (1938 р.).
Дизельний насос Bosch в авіадвигуні (1941 р.)
Дизельний насос Bosch в авіадвигуні (1941 р.)

Озброєння та примусова праця

Після початку Другової світової війни компанія Bosch знову почала займатися військовою продукцією. На той момент військові були настільки механізованими, що компанії було дозволено продовжувати свою автомобільну діяльність. Як і у всій німецькій промисловості, співробітників, яких забрали на війну, замінили примусовими робітниками з окупованих територій, деяких із яких змусили жити та працювати в нелюдських умовах.

Переробка сировини для виробництва розпочата на металевому заводі Фейєрбаха в 1909 році. На малюнку зображено, як співробітники виливають легкий метал у 1942 році.
Переробка сировини для виробництва розпочата на металевому заводі Фейєрбаха в 1909 році. На малюнку зображено, як співробітники виливають легкий метал у 1942 році.
Жінки, які виробляють котушки запалювання на заводі в Штутгарті (1944 р.)
Жінки, які виробляють котушки запалювання на заводі в Штутгарті (1944 р.)

Опір і захист євреїв

З іншого боку керівництво компанії Bosch активно підтримувало опір націонал-соціалістичному режиму. У його центрі був Карл Фрідріх Гердерлер, призначений радником компанії. Переслідуваних євреїв також наймали на роботу, щоб урятувати їх від депортації в концентраційні табори, або фінансово допомогали їм емігрувати.

У 1970 році ізраїльський посол Ідан Авнер (у центрі) нагородив керівника компанії Bosch Ганса Вальца (ліворуч) титулом "Праведний народів світу" від імені ізраїльського меморіалу "Яд Вашем" за його зусилля, спрямовані на допомогу переслідуваним євреям під час нацистської епохи.
У 1970 році ізраїльський посол Ідан Авнер (у центрі) нагородив керівника компанії Bosch Ганса Вальца (ліворуч) титулом "Праведний народів світу" від імені ізраїльського меморіалу "Яд Вашем" за його зусилля, спрямовані на допомогу переслідуваним євреям під час нацистської епохи.

Кінець

Під час війни союзники неодноразово бомбардували виробничі потужності Bosch. Роберт Бош не побачив того, як частини його заводу зрівняли із землею, оскільки він помер у 1942 році. Він залишив своїм спадкоємцям чіткі вказівки щодо керування заводом, який названо в його честь.

Значну частину металургійного заводу у Фейєрбасі було знищено під час повітряної атаки в 1944 році. Поступово виробницво перенесли в сільську місцевість.
Значну частину металургійного заводу у Фейєрбасі було знищено під час повітряної атаки в 1944 році. Поступово виробницво перенесли в сільську місцевість.
Це катастрофічне бомбардування у вересні 1944 року зруйнувало символічну вежу заводу Bosch.
Це катастрофічне бомбардування у вересні 1944 року зруйнувало символічну вежу заводу Bosch.